• Vorige
  • Volgende

Rémie Vanderhaegen, Winnaar van de Eeckman Art Prize 2023

Voor het zevende jaar op rij reikt Art on Paper, met de steun van Eeckman, de Eeckman Art Prize uit, een prijs voor kunstenaars en kunststudenten wiens praktijk affiniteit heeft met tekenen.

 

Herms and terms

 

 

Rémie Vanderhaegen

 

Laureaat 2023

 

De jury selecteerde Rémie Vanderhaegen als laureaat van de Eeckman Art Prize 2023.

 

De winnaar van de Eeckman Art Prize 2023 is Rémie Vanderhaegen, een Belgische kunstenaar geboren in 1994 en woonachtig te Brussel. Hij stelt zijn werk sinds 2016 tentoon in België tijdens verschillende solo- en groepstentoonstellingen en is vanaf 2021 betrokken bij de curatoriële projecten van de artist-run projectruimte SpareWheel.

Voor zijn solotentoonstelling bij Art on Paper presenteert de kunstenaar zijn project Herms and Terms (2023), dat de dominante thema's van zijn praktijk samenbrengt : de interpretatie van tekens, terminologie en taal, maar ook zijn fascinatie voor de veranderende, ongrijpbare en dubbelzinnige aard van de werkelijkheid. Rémies hele artistieke benadering heeft zich ontwikkeld rond de behoefte aan een ruimte waarin betekenis kan worden gegenereerd. Tekenkunst wordt hier interdisciplinair benaderd, de tentoonstelling heeft de vorm van een installatie waarin persoonlijke adaptaties van de antieke beelden van Hermes een relatie aangaan met de tekeningen. Deze tekeningen roepen de opdringerige aard van tandheelkunde op, die als metafoor woorden net zo goed uit de mond haalt als erin stopt. Toch gaat er een gevoel van ontwijking uit van deze werken, dat Rémie contrasteert met het steeds terugkerende gebruik van spijkers waarmee hij zowel de tekeningen doorprikt alsook de sluier van illusie waartoe ze aanleiding geven.

 

 

Samenstelling van de jury 2023

 

De selectie van de finalisten en de winnaar van de Eeckman Art Prize 2023 ​​​​​vond plaats in aanwezigheid van:

  • •    Aurélia Farkoa / Directeur Kunst&Cultuur Frankrijk
    •    Benedikt van der Vorst / Kunstverzamelaar
    •    Emilie De Pauw / Panoptès Collection
    •    Emmanuel Lambion/ Kunstadviseur
    •    Eric Hemeleers/ Chief Executive Officer/Eeckman
    •    Jacques Verhaegen / Kunstverzamelaar
    •    Joost Declercq / Artistiek directeur\Art on Paper
    •    Miene Gillion / Kunstverzamelaar

 

We nodigen jullie uit om zijn soloshow te komen ontdekken van 5 tot 8 oktober in Art on Paper. De kunstenaar zal er zijn project Herms and Terms (2023) presenteren, dat de dominante thema's van zijn praktijk samenbrengt : de interpretatie van tekens, terminologie en taal, maar ook zijn fascinatie voor de veranderende, ongrijpbare en dubbelzinnige aard van de werkelijkheid.
​​​​​

 

 

Service window and finger smith

 

Sarah Minutillo, Laureaat van de Eeckman Art Prize 2022

De hedendaagse artistieke kunstscène opwaarderen is één van de doelen van Art on Paper. Daarom lanceert Art on Paper, met de steun van Eeckman Art & Insurance, een projectoproep voor kunstenaars en kunststudenten met affiniteit voor tekenkunst.

 

De winnaar van de Eeckman Art Prize wordt geselecteerd door een jury van professionals uit de hedendaagse kunstwereld. Hij krijgt de kans om zijn of haar werk in een solotentoonstelling voor te stellen tijdens Art on Paper. Hij wordt ook tentoongesteld in de ontvangstruimten van Eeckman Art & Insurance in het kader van de Brussels Drawing Week.

Sarah M

 

 

Copyright Robin Detilleux

 

Laureaat 2022

 

De jury selecteerde Sarah Minutillo (1992) als laureaat van de Eeckman Art Prize 2022.

 

Sarah Minutillo is een Belgische kunstenares, geboren in Luik in 1992. Afgestudeerd aan de ESAVL – Académie Royale des Beaux-Arts de Liège in schilderkunst en een Master in tekenen in co-organisatie met de ESA de La Cambre. 
Sindsdien heeft zij haar werk in solo- en groepstentoonstellingen gepresenteerd:
2022, J’ai rendez-vous avec elles, groepstentoonstelling in La Châtaigneraie
2021, De l’Académie à la Châtaigneraie, groepstentoonstelling in La Châtaigneraie
2020, Inner Space vol.6, Musée du Grand Curtius, Luik
Vrai/Semblance, FdG Projects, Brussel
2019, Prix de la Création 2018, tentoonstelling van de winnaars, Musée de La Boverie, Luik

In de woorden van de curator, Sophie Delhasse:
De iconografische bron van Sarah Minutillo's werken wordt gevoed door een gevarieerd repertoire van fotografische documenten die zij selecteert uit verschillende private of publieke werelden. (...) Zij herinterpreteert de beelden door de elementen die bijdragen tot hun realiteit te ontleden en een gezicht, een houding of een textuur weer te geven, die zij kiest om hun plastische, semantische of esthetische betekenis. Het ambivalente vermogen van "schoonheid" en representatie om dood, geweld of het onuitgesprokene op te roepen, daagt haar uit: "Ik gebruik het beeld als een psychisch verzet tegen het verschrikkelijke [...] een woord dat zich uitspreekt over pijn, over het onuitsprekelijke."

Haar onderzoek spitst zich in het algemeen toe op het beeld van de mens, van de kindertijd, van gezichten in het bijzonder. Haar werk kijkt naar de wereld om haar heen en probeert die te reconstrueren, om bepaalde hypocrisieën van de maatschappij tot uitdrukking te brengen door middel van een delicate esthetiek.

Bij Art on Paper en in de kantoren van Eeckman Art & Insurance stelt ze de reeks Masques sur table voor.

 

Samenstelling van de jury 2022

 

De selectie van de finalisten en de winnaar van de Eeckman Art Prize 2022 ​​​​​vond plaats in aanwezigheid van:

  • •    Joost Declercq / Art on Paper
    •    Miene Gillion / Kunstverzamelaarster
    •    Eric Hemeleers / Eeckman Art & Insurance
    •    Benedikt van der Vorst / Kunstverzamelaar
    •    Sophie Van Vliet / Koninklijke Musea voor Schone Kunsten van België

 

Sarah Minutillo's werk zal worden gepresenteerd tijdens: 
-    De 7de editie van Art on Paper van 6 tot 9 oktober 2022 in het Vanderborghtgebouw - 50 Schildknaapstraat, B-1000 Brussel.
-    De 3de editie van de Brussels Drawing Week van 3 tot 9 oktober 2022 in de kantoren van Eeckman Art & Insurance - Marconistraat 167 B5, B-1190 Brussel. De tentoonstelling zal ook daarna nog te zien zijn. Alleen op afspraak. Om een afspraak te maken: art@eeckman.eu.

​​​​​

 

 

Sarah M

 

Eeckman Art Prize 2023 - Projectoproep

Download hier de projectoproep in PDF formaat.

De beurs Art on Paper, die de huidige artistieke scène in de kijker wil zetten, lanceert met de steun van EECKMAN een projectoproep die zich uitsluitend richt tot kunstenaars en kunststudenten die affiniteit hebben met tekenen.

De laureaat van de EECKMAN ART PRIZE krijgt de kans om zijn werken te tonen :

  • als solotentoonstelling tijdens Art on Paper, van 5 tot en met 8 oktober 2023.
  • in de ontvangstruimtes van Eeckman in Brussel tijdens de week van de beurs in het kader van de Brussels Drawing Week (2 tot 8 oktober 2023) tentoonstellen
  • binnen het internationale netwerk van de groep Eeckman, lid van de groep PatrimOne in Parijs, Genève en/of Monaco.

Via deze prijs verbinden Art on Paper en Eeckman zich ertoe hun netwerken en zichtbaarheid ter beschikking te stellen van de laureaat via:

  • een tentoonstelling tijdens de beurs Art on Paper en in de ruimtes van Eeckman.
  • de publicatie van een persbericht, mede ondertekend door Art on Paper en Eeckman en verspreid via de algemene en gespecialiseerde Belgische en internationale pers.
  • een artikel/interview gepubliceerd op de website van Art on Paper en overgenomen op de sociale netwerken van alle partijen en in nieuwsbrieven naar hun respectieve netwerken van verzamelaars, professionals en kunstliefhebbers.
  • behalve deze promotie ontvangt de laureaat ook een transportbudget van 1.000 euro en neemt Eeckman de verzekering van de werken op zich gedurende de looptijd van de tentoonstelling.

Eeckman jury

Eeckman

PROJECTOPROEP

De inschrijving staat open voor elke kunstenaar of kunststudent, zonder leeftijdsgrens, zolang hij/zij niet door een galerie wordt vertegenwoordigd. Het project dat aan de jury wordt voorgelegd, moet gebaseerd zijn op een tekentechniek en -praktijk, maar mag ook openstaan voor andere kunstvormen (behalve fotografie) dan traditionele papiertekeningen (performatief of driedimensionaal design, design in beweging, enz.).

De kandidatuur moet exposeerbaar werk bevatten, evenals een plan voor een tentoonstelling bij Art on Paper en in de ontvangstruimten van Eeckman. Het is toegestaan om onvoltooide werken te presenteren, maar deze moeten vooraf aan de leden van de jury worden voorgelegd ter validering van hun tentoonstelling.De prijs voorziet geen productiebudget. Het project moet zo helder mogelijk worden beschreven, zodat de jury kan selecteren op basis van een specifiek tentoonstellingsproject.

 

UW PROJECT INDIENEN

Uw project moet aan de hand van het aanvraagformulier worden ingediend via de weblink en dat uiterlijk op vrijdag 2 juni 2023 om 12.00 uur.

Het project bevat ten minste de volgende informatie :

  • naam / voornaam / nationaliteit / geboortedatum / stad + land van woonplaats / e-mailadres / telefoonnummer / eventuele website
  • uw CV (maximaal 1 pagina)
  • een beschrijving van uw project (maximaal 2 pagina’s)
  • 5 afbeeldingen met bijschrift (datum, techniek en afmetingen)

Onvolledige inzendingen worden niet in aanmerking genomen. De kwaliteit van uw aanvraag (kwaliteit van de beelden, helderheid en nauwkeurigheid van de informatie, enz.) vergemakkelijkt het werk van het selectiecomité. Het is dus in uw belang hier bijzondere aandacht aan te besteden.

Per post verstuurde sollicitaties zijn niet ontvankelijk en worden niet teruggestuurd. De sollicitatie kan worden ingediend in het Nederlands, Frans of Engels.

Eeckman deadline

 

Selectiecomité 2023

De selectie van de galeries wordt gemaakt door een onafhankelijk selectiecomité, bestaande uit kunstprofessionals, experts en verzamelaars, gespecialiseerd in tekenkunst. Door middel van gedurfde keuzes garandeert zij de kwaliteit van de artistieke voorstellen en de ontdekking van de meest levendige, vernieuwende en stimulerende.

 

 

Anne Bambynek

Anne Bambynek

Curator, Nationale Bank van België

Anne Bambynek geeft sinds mei 2020 richting aan de hedendaagse kunstcollectie van de Nationale Bank van België. Ze studeerde kunstwetenschappen aan de KULeuven en de Freie Universität Berlin en startte in 2016 als assistent-conservator van Yves Randaxhe in de Nationale Bank.

In 2019 werkte ze mee aan de realisatie van de tentoonstelling Building a Dialogue. Two Corporate Collections of Contemporary Art. Dit jaar cureerde ze NBB’s tweede publieke tentoonstelling: (un)common values, ter gelegenheid van de 50e verjaardag van de verzameling.

 

Joost Declercq

Artistiek directeur, Art on Paper

Joost Declercq heeft zijn hele carrière in de culturele sector doorgebracht. In 1986 richtte hij zijn galerie ‘Joost Declercq’ op in Gent, waar hij een generatie van post-conceptuele kunstenaars (Jan Vercruysse, Jean-Marc Bustamante Bustamante, Gerhard Merz...), maar ook jonge kunstenaars (Berlinde De Bruyckere...) presenteerde. Van 1992 tot 2004 werkte hij voor private, publieke en openbare stichtingen, zoals de Hans Hartung stichting en de Anna-Eva Bergman Stichting in Antibes, of de Koning Boudewijn Stichting in het kader van het project De Nieuwe Opdrachtgever ter gelegenheid van Brussel, Europese Culturele Hoofdstad in 2000, alsmede bij projecten in heel Vlaanderen. Van 2004 tot 2020 was hij directeur van het Dhondt-Dhaenens (MDD) in Sint-Martens-Latem.

Hij is momenteel artistiek directeur van Art on Paper en artistiek coördinator van Mu.ZEE (gewijd aan moderne en hedendaagse kunst in België van 1880 tot heden) en werkt ook als cultureel adviseur voor verschillende particuliere stichtingen.

 

Joost Declercq

 

 

 

Frédéric de Goldschmidt

Frédéric de Goldschmidt

Kunstverzamelaar en oprichter, Cloud Seven

Frédéric de Goldschmidt is een Franse verzamelaar van hedendaagse kunst, gevestigd in Brussel. Hij verzamelt sinds 2008 en ondersteunt opkomende kunstenaars in hun creatieve proces, daarnaast werkt hij samen met curatoren aan tentoonstellingsprojecten en deelt hij zijn collectie met het publiek. Hij is één van de elf Brusselse verzamelaars of koppels van verzamelaars van hedendaagse kunst die uitgenodigd zijn om in 2017-2018 een selectie van hun werken te presenteren in de Centrale voor Hedendaagse Kunst (Private Choices). Sinds 2010 organiseerde hij verschillende tentoonstellingen over hedendaagse kunst in Brussel, met name Not Really Really (2015), die hij samen met Agata Jastrząbek cureerde, White Covers (2017), samen met Carine Fol, en Inaspettatamente (2021), samen met Grégory Lang of Rooms of Resonance (2023) met Benedicte Goesaert en Chantal Pattyn bij Cloud Seven, een nieuw hybride centrum gewijd aan werk, leven en kunst dat in het voorjaar van 2022 werd geopend.

Hij is lid van het aankoopcomité van Fondation Kanal in Brussel en lid van het bestuur van de Vrienden van het Palais de Tokyo in Parijs, verantwoordelijk voor hun jaarlijkse Prijs sinds 2018.

 

Florence Derck

Co-founder DEMAIN Art

Na haar studies in Leuven en Solvay (management ingenieur) gevolgd door ervaringen in de banksector (Fédération Bancaire Française, Deutsche Bank, Degroof-Petercam), koos Florence voor haar passie: hedendaagse kunst. Ze begon als stagiaire bij Christie's Amsterdam en sloot zich vervolgens voor twee jaar aan bij het Christie's team in Londen. Na het slagen voor de wedstrijd van het Prins Albert Fonds (PAF) ging ze drie jaar aan de slag bij de Amerikaanse galerie Gladstone in Brussel als associate director. Tijdens de COVID pandemie besloot ze zich te engageren en samen met Diane van Impe "DEMAIN Art" te ontwikkelen: een platform bedoeld om de kunstenaars van de Belgische kunstscene die niet vertegenwoordigd worden door een galerie naar voren te schuiven.

Florence maakt deel uit van het Belgische initiatief 40u40 dat jonge leiders van morgen samenbrengt om hen een platform te bieden om hun ideeën te ontwikkelen, contacten te leggen en een positieve impact op de samenleving te creëren. Ze is ook consultant voor de Stichting A, een initiatief van Astrid Ullens de Schooten Whettnall.

 

 

Florence Derck

 

 

Virginie Devillez

Virginie Devillez

Fine Art Expert and Art advisory

Virginie Devillez, al meer dan 25 jaar actief in de kunstwereld, is expert in Belgische en internationale kunst, onderzoeker en curator. Ze behaalde een doctoraat aan de Université libre de Bruxelles (2001) en was vervolgens conservator bij de Koninklijke Musea voor Schone Kunsten van België, waar ze onder meer projectleider was van het Magrittemuseum ingehuldigd in 2009. Vervolgens beheerde zij de galeries van Daniel Templon en Micheline Szwajcer alvorens van 2016 tot 2023 expert te worden bij Sotheby's in impressionistische, moderne en hedendaagse kunst.

Virginie Devillez is ook lid van het René Magritte Expertcomité, wetenschappelijk medewerker van de Université libre de Bruxelles en gastcurator van het Oostendse Museum voor het project gewijd aan de Belgische impressionistische schilderes Anna Boch.

 

Paul Vanhonsebrouck

Kunstverzamelaar

Paul is geboren in Izegem op 28.09.1965 en komt uit een familie van handelaars. Na zijn studies economie richt Paul op 21-jarige leeftijd zijn eerste supermarkt op. Vandaag beheert hij een 15-tal filialen over heel België. Met zijn vrouw en drie dochters deelt hij een passie voor sport, kunst en cultuur. Pauls oom, Luc Vanhonsebrouck, die ook een gepassioneerd verzamelaar was van moderne kunst, heeft hem zijn liefde voor kunst doorgegeven. Samen met zijn vrouw Sabine studeerde Paul kunstgeschiedenis en werd hij lid van verschillende hedendaagse kunstverenigingen. Begin jaren negentig zorgde Paul mee voor de ontwikkeling van Liebaert Projects, een privéstichting voor hedendaagse kunst in Kortrijk. Paul is er sinds enkele jaren voorzitter en onder zijn leiding werden kunstenaars als Daig Grantina, Özgur Kär, Sebastian Jeffor, Eva L'Hoest en Athena Papadopoulos aan het publiek voorgesteld.

Paul is ook lid van de 7de editie van de Groeninghe Kunstcollectie, een collectief dat onder leiding van een curator, momenteel Elena Soboleva, collectief kunstwerken aankoopt.  Daarnaast is Paul lid van de adviesraad van de DD Club, waar hij al jaren gepassioneerd wordt geïnstrueerd door Joost Declercq.

 

 

Paul Vanhonsebrouck

 

Carole Ebtinger, Laureaat van de Eeckman Art Prize 2021

 

 

 

De hedendaagse artistieke kunstscène opwaarderen is één van de doelen van Art on Paper in samenwerking met Bozar. Daarom lanceert Art on Paper, met de steun van Eeckman Art & Insurance, een projectoproep voor kunstenaars en kunststudenten met affiniteit voor tekenkunst.

 

De winnaar van de Eeckman Art Prize wordt geselecteerd door een jury van professionals uit de hedendaagse kunstwereld. Hij krijgt de kans om zijn of haar werk in een solotentoonstelling voor te stellen tijdens Art on Paper in Bozar. Hij wordt ook tentoongesteld in de ontvangstruimten van Eeckman Art & Insurance in het kader van de Brussels Drawing Week.

Carole Ebtinger

Ebtinger Terre Rare V Eeckman

Laureaat 2021

 

De jury selecteerde Carole Ebtinger (1995) als de laureaat van de Eeckman Art Prize 2021.

 

Carole Ebtinger is een Franse kunstenares, geboren in Vietnam op 5 augustus 1995. Tekenen was één van haar eerste uitdrukkingsmiddelen, waarmee zij al op zeer jonge leeftijd begon. Daarna kwamen lezen en muziek, die als inspiratiebron dienden voor haar werken.

Afgestudeerd aan ENSAV La Cambre in 2018, in beeldende kunst, ze neemt deel aan verschillende collectieven:

Oktober 2020, Se désertifier, Ada Ventura
Juni 2018, Collé Serré, Vanderborghtgebouw
April 2017, NU, 7 Handelskaai

Als laureaat van de Eeckman Art Prize 2021 maakte zij indruk op de jury door de zuiverheid, delicatesse en esthetiek van haar werk.

Op Art on Paper en in de kantoren van Eeckman Art & Insurance tijdens de Brussels Drawing Week stelt ze de reeks autobiografische werken voor: Les Terres rares.

 

Samenstelling van de jury 2021

 

Samenstelling van de jury van de Eeckman Art Prize 2021

  • Charlotte Crevits / Art on Paper
  • Joost Declercq / Art on Paper
  • Miene Gillion / Kunstverzamelaar
  • Marc Hemeleers / Eeckman Art Insurance
  • Anne Judong / Bozar
  • Benedikt van der Vorst / Kunstverzamelaar
  • Pascale van Zuylen / Lhoist Collection

 

Het werk van Carole Ebtinger zal worden tentoongesteld tijdens:

  • De 6de editor van Art on Paper (van 15 t/M 19 September 2021 in Bozar - Ravensteinstraat 23, B-1000 Brussel).
  • De 2de editie van de Brussels Drawing Week op het kantoor van Eeckman Art & Insurance (Marconistraat 167 B5, B-1190 Brussel). Alleen op afspraak. Om een afspraak te maken: art@eeckman.eu
    Meer info : www.drawingweek.brussels

Carole Ebtinger Eeckman Art Prize 2021

 

interview

Focus op de collectie tekeningen van KBR

De tekeningen in het Prentenkabinet van KBR zijn lange tijd overschaduwd geweest door de prenten en zijn daarom vandaag minder bekend bij het grote publiek. Sinds 2013 worden echter intensieve inspanningen geleverd om deze belangrijke collectie toegankelijk te maken, onder meer via de digitale bibliotheek Belgica. Daan van Heesch, de conservator, vertelt hoe hij en zijn team werken aan de bewaring en bestudering van meer dan 700.000 werken op papier.

Daan van Heesch, voormalig postdoctoraal onderzoeker aan de KU Leuven, promoveert er in 2019 tot doctor in de kunstwetenschappen. Zijn fascinatie voor de tekenkunst gaat terug tot 2013, toen hij zijn thesis schreef getiteld Het Antwerpse schetsboek, een fascinerend onderzoek naar kopieerpraktijken en de verspreiding van vormentaal in de 16de eeuw. Sinds september 2020 is hij de nieuwe conservator van de prenten- en tekeningencollectie van KBR. 

De Koninklijke Bibliotheek herbergt de grootste collectie tekeningen in België. Wat bevat deze unieke verzameling?

Het Prentenkabinet van KBR bevat ongeveer 25.000 tekeningen van de 16de eeuw tot vandaag. De collectie omvat ongeveer 3.500 werken van oude meesters, maar het merendeel bestaat uit tekeningen van Belgische kunstenaars uit de 19de en 20ste eeuw. Tot de meest prestigieuze stukken behoren werken van grote meesters zoals Pieter Bruegel de Oude, Joris Hoefnagel, Hendrik Goltzius, Pieter Paul Rubens en Jacob Jordaens. Wij werken momenteel aan een rijk geïllustreerde catalogus van de honderd mooiste tekeningen uit de Lage Landen. 
Naast de meest gevierde namen bevat de collectie ook tekeningen van minder bekende schilders, beeldhouwers, architecten en ontwerpers. Alle soorten tekeningen zijn vertegenwoordigd, van architectuurstudies en decorontwerpen tot schetsboeken, topografische werken en zelfs gerechtstekeningen.

Wat zijn de moderne meesterwerken in de collectie?

Wij zijn trots op onze collectie 19de-eeuwse Belgische tekeningen, met meesterwerken van kunstenaars als Félicien Rops, Fernand Khnopff, Léon Spilliaert en James Ensor. Het provocerende pastel De verzoeking van de Heilige Antonius (1878) van Rops, waarin een voluptueuze vrouw aan de heilige verschijnt als een gekruisigde Christus, veroorzaakte indertijd een waar schandaal en is nu één van de topstukken van de collectie.

Daan van Heesch

Bosch, KBR

Hoe zit het met hedendaagse tekeningen?

In KBR is de Belgische tekenkunst na 1970 slechts beperkt vertegenwoordigd. Het zou een droom zijn om ook een representatieve collectie van hedendaagse tekeningen op te kunnen bouwen, maar op dit ogenblik laten de beschikbare middelen ons dat niet toe.

Bevat de collectie ook buitenlandse werken?

KBR bezit ook kleine maar mooie collecties tekeningen uit andere geografische gebieden. Zo zijn de bladen van de Venetiaanse kunstenaars Domenico Campagnola en Giambattista Tiepolo fraaie voorbeelden van de Italiaanse school.
De niet-westerse tekenkunst wordt vertegenwoordigd door een uitzonderlijke groep Afrikaanse aquarellen uit de jaren twintig en dertig van de vorige eeuw. Deze baanbrekende tekeningen werden gemaakt door Congolese kunstenaars als Djilatendo, Antoinette en Albert Lubaki, wier werk in de Europese kunstgeschiedenis bekend staat als het begin van de moderne Congolese kunst. 

Wat is het aankoopbeleid van de prenten- en tekeningencollectie?

Het aankoopbeleid van het Prentenkabinet is gericht op het verzamelen van werken op papier uit de Zuidelijke Nederlanden en België, uit alle perioden. Wij volgen de kunstmarkt op de voet en richten ons vooral op bestaande lacunes binnen specifieke collecties zoals de oude meestertekeningen en de negentiende-eeuwse Belgische kunst.
Gezien ons relatief beperkte aankoopbudget en de recordprijzen die momenteel voor kunst uit de Zuidelijke Nederlanden en België worden betaald, zijn wij in toenemende mate afhankelijk van externe financiering om werken uit de hogere echelons van de kunstmarkt te kunnen verwerven. Dankzij de Koning Boudewijnstichting werd KBR de voorbije jaren bijvoorbeeld verrijkt met prachtige prentontwerpen van Hans Bol en niet minder dan 86 bladen van de Brusselse kunstenaar Richard van Orley.

Kunt u mij een voorbeeld geven van een recente aankoop? 

In 2020 konden wij een monumentale tekening van de Belgische symbolist Jean Delville verwerven. Het betreft La Justice Moderne, een voorstudie voor één van de grote schilderijen die de kunstenaar tussen 1907 en 1914 maakte voor het Justitiepaleis in Brussel. De originele schilderijen illustreren de ontwikkeling van de rechtspraak doorheen de verschillende historische periodes. Tijdens de Tweede Wereldoorlog ging dit magnum opus echter verloren in een brand veroorzaakt door Duitse soldaten. Gelukkig hebben de nazaten van Delville een reeks grote en zeer gedetailleerde tekeningen van de verloren schilderijen bewaard. Wij hebben nog een laatste stuk uit de collectie van de familie kunnen verwerven, dat een belangrijke aanvulling vormt op de fin-de-siècle collectie van KBR.

Antoninnette Lubaki, KBR

Rops, KBR

Bent u ook geïnteresseerd in hedendaagse tekenkunst?

Ik probeer jaarlijks meerdere tentoonstellingen rond hedendaagse kunst op papier te bezoeken. Een van mijn laatste ontdekkingen is Stefan Serneels, wiens meesterlijke schetsboeken onlangs tentoongesteld werden in de Garage van het Museum Hof van Busleyden in Mechelen: vervormde perspectieven, burgerlijke interieurs en onherkenbare figuren zijn kenmerkende elementen van zijn werk. De laatste jaren ben ik ook gefascineerd door de tekeningen van Philippe Vandenberg en ik volg van nabij de activiteiten van de stichting die de nalatenschap van de kunstenaar beheert. 

Tekenen neemt een bijzondere plaats in de kunstgeschiedenis in. Wat is uw mening over het belang van deze praktijk in de geschiedenis?

Tekenen is een van de oudste vormen van menselijke expressie en communicatie. Het is er altijd geweest en zal er altijd zijn. Tijdens de Renaissance werd de tekenkunst beschouwd als de basis van alle artistieke activiteit. Het medium stelde kunstenaars in staat hun creatieve vermogens te ontwikkelen en te verfijnen. In de 16e eeuw kreeg de tekenkunst ook een meer intellectuele dimensie: het medium werd niet langer alleen beschouwd als een professionele vaardigheid, maar ook als de uitdrukking bij uitstek van de menselijke inventiviteit. 
Tekeningen zijn immers niet alleen eindproducten, maar ook uitingen van het creatieve proces van de kunstenaar. De tekening fascineert ook als materieel object: het is tactiel en kwetsbaar en biedt als geen ander medium een intieme inkijk in de creatieve zoektocht van de kunstenaar naar nieuwe vormen en betekenissen.

Meer info over de collectie tekeningen van KBR: 

Fotocredits:
Home - James Ensor, Maskers, © KBR – Prenten en tekeningen, inv. S.IV 241
1. Daan van Heesch, KBR
2. Navolger van Jheronimus Bosch, Bedelaars en kreupelen, ca. 1520-40, © KBR – Estampes et dessins, inv. S.II 133708
3. Antoinette Lubaki, Européen transporté dans un hamac, ca. 1920-1930, © KBR – Prenten en tekeningen, inv. S.V 12795
4. Félicien Rops, La Tentation de Saint Antoine, 1878, © KBR – Prenten en tekeningen, inv. S.V 86652
5. Hendrick Goltzius, Cruyck vis, 1569, © KBR – Prenten en tekeningen, inv. S.V 62409

Goltzius, KBR

 

interview

Vincent Geyskens: een zoektocht naar de realiteit via beelden

Bijna twee jaar na zijn deelname aan Art on Paper komen we opnieuw samen met de Belgische kunstenaar Vincent Geyskens (1971, Lier), de laureaat van de 2019 editie van de SOFAM Prijs Beste Solotentoonsteling, om te reflecteren over zijn artistieke praktijk en zijn meest recente activiteiten.
In zijn praktijk stelt Vincent Geyskens onze beeldoverladen maatschappij in vraag. Voor de kunstenaar is elke tekening, collage of schilderij een poging om nieuwe manieren te ontdekken om onze blik van visuele verwachtingen te bevrijden. Vincent wordt, naast zijn job als kunstdocent aan het KASK Gent, als kunstenaar vertegenwoordigd door Galerie Annette De Keyser in het verleden en door Trampoline Gallery vandaag, beide in Antwerpen. In 2012 stelt hij voor het eerst een retrospectieve tentoonstelling in het SMAK, Gent voor. Vincent’s werk wordt dit jaar tentoongesteld van 28 mei tot 5 september in het M-Museum in Leuven.

Welke rol spelen tekeningen en werken op papier in uw kunstpraktijk? 

In vergelijking met wanneer ik schilder, zijn tekenen en collages geen activiteiten die ik conceptualiseer of voorbereid. Ik verzamel, bijvoorbeeld, voortdurend stukjes papier voor mijn collagepraktijk. Ik heb dozen vol met restjes papier. Als ik in mijn atelier aan een schilderij aan het werken ben, merk ik plotseling dat ik aan een collage beginnen ben. Wat de tekeningen betreft, wandel ik sinds een paar jaar regelmatig in het Zoniënwoud als een manier om me af te keren van de kunstwereld. Ik begon mijn ervaring en perceptie van de natuur te tekenen tijdens het wandelen. Collages en tekeningen zijn een doorlopende activiteit die gebeuren in de marge van mijn schilderpraktijk. Het is iets dat niet gepland, georkestreerd of van tevoren bedacht is. 

Het is interessant om te zien hoe een creatief proces afhankelijk is van een techniek...

Het materiaal en de specifieke omstandigheden bepalen het soort werk dat ik maak. Mijn schilderijen vereisen een denkproces. Mijn collages ontstaan spontaan met het scheuren, het draaien, het vouwen en het knippen terwijl mijn tekeningen tijdens mijn wandelingen in het bos gebeuren gewoon met papier en potloden. Beide zijn het resultaat van een zekere noodzaak in die zin dat het geen beeld is dat op een ander medium wordt overgebracht, het is echt iets dat in de actie gebeurt. 

Vincent Geyskens, untitled, s.d, pencil on paper, photo: courtesy of Trampoline Gallery

Vincent Geyskens, The Spam of Control, 2016, collage, photo: courtesy of Trampoline Gallery

Hoe zou u uw artistieke praktijk definiëren?

Mijn praktijk is een manier om afstand te nemen met de illusie en het virtuele aspect van beelden. Alles wat ik doe is een manier om weg te stappen van onze visuele verwachtingen en contact te maken met de realiteit. Daarom moet ik beelden vernietigen om openingen te vinden en in contact te komen met de tastbare realiteit. Dat houdt in een zekere brutaliteit omdat je je een weg moet banen door de vooroordelen en beeldstrategieën om je visie te bevrijden, om te zien wat er verschijnt onder de oppervlakte van beelden. Al mijn kunstwerken, elke tekening, collage of schilderij is een poging tot nieuwe ontdekkingen en ervaringen, om onze blik te bevrijden. 

Hoe kwam je op het idee voor je solo show op Art on Paper 2019? 

In maart 2018 hebben mijn galeriehouder, Simon Delobel (Trampoline Gallery) en ik een tentoonstelling, " Moving the Mustache ", gevestigd in een grote oude lege autogarage in Antwerpen. Voor het tentoonstellen van mijn collages te tonen, bouwden we een kartonnen muur. Door gaten in het karton te knippen, plaatsten en monteerden we de collages binnenin de muur. Op die manier hebben we de collagetechniek van mijn werken uitgebreid tot de scenografie van de tentoonstelling. We waren erg blij met het resultaat. Een jaar later stelde Simon Delobel voor om dit idee opnieuw voor te stellen op de 2019 editie van Art on Paper. We besloten om de stand op dezelfde manier in te richten als in 2018, door de overgebleven kartonnen van de vorige tentoonstelling opnieuw te gebruiken om mijn nieuwste collages te tonen.

Maak je vaak gebruik van dit soort scenografie om je werk voor te stellen? 

Het is meestal het heel moeilijk om dit soort installaties te maken. Ik wil dat mijn werk op de best mogelijke manier wordt getoond. Als de scenografie te opvallend wordt, kan ze de aandacht van de kunstwerken afleiden. De scenografie is er als ondersteuning en moet zich aanpassen aan het soort werk dat wordt gepresenteerd. Bij Art on Paper werkte dat perfect omdat de collages op dezelfde manier gemaakt en opgebouwd waren als de tentoonstellingsmuren. Ze waren even doordacht en opgebouwd; brutaal geknipt, gevouwen en uit elkaar gescheurd. De scenografie van de tentoonstelling werd gemaakt met collages volgens de eigen technieken van het medium. Mijn kunstwerken en de hele stand werden één volledige in situ installatie. Ik denk dat dat het zo interessant maakte.

Je hebt je SOFAM Prijs Beste Solotentoonsteling gedeeld met Simon Delobel, eigenaar van de Trampoline Gallery in Antwerpen. Kan je wat meer vertellen over jouw relatie met Simon, je galeriehouder? 

Simon Delobel en ik hebben samen de stand gebouwd, dus het leek ons vanzelfsprekend om de prijs te delen. Als je alleen tentoonstelt kan het allemaal heel intens worden, samenwerken maakt het veel leuker. Art on Paper 2019 is een heel goede herinnering, dat onze vriendschap sterker heeft gemaakt.

Ik denk aan het boek, "Vineland" van Thomas Pynchon, een Amerikaanse schrijver. Hij schrijft over een oude hippie, Zoyd Wheeler, die leeft van overheidscheques omdat hij psychische problemen heeft. Elk jaar doet hij iets om aan de regering te bewijzen dat hij nog steeds gek is. Hij belt dan de media, verkleedt zich als vrouw, en springt door een raam. De pers maakt beelden van hem die allerlei gekke dingen doet. Zo is de oude hippie oké voor de rest van het jaar. Voor mij is het hetzelfde met het tentoonstellen van mijn werk. Ik moet gewoon af en toe door het raam springen en dan komt het wel weer een tijdje goed. En dan, een jaar later, of twee jaar later, zal ik het weer moeten doen, om te bewijzen dat ik er nog steeds ben.

Hoe heb je 2020 beleefd en wat komt er nu? 

Tijdens de eerste lockdown heb ik veel aan mijn tekeningen gewerkt, ik vond dat ik al mijn tekeningen eens moest bekijken om te zien welke waardevol waren. Ik heb er duizenden.  Meestal zijn het gewoon krabbels, maar soms vind ik er één die echt goed is. Dankzij het tekenen is mijn zoektocht naar de werkelijkheid onder de beelden een eindeloze zoektocht waar ik plezier aan beleef en die ik in mijn werk zal blijven voortzetten. Steeds weer opnieuw proberen naar iets te kijken en het proberen over te brengen op papier, wetende dat je nooit de werkelijkheid te pakken zult krijgen. 
In afwachting van mijn retrospectieve tentoonstelling in het M-Museum Leuven, begin 2020, ben ik in mijn atelier aan stillevens beginnen werken - kopjes, appels of vissen. Het was een andere manier om contact te maken met wat ik zie.

Nu ben ik actief bezig met de voorbereidingen van mijn tentoonstelling die op 28 mei in het M-Museum Leuven komt, en die mijn werk van de laatste tien jaar zal tonen. In 2012 had ik een retrospectieve tentoonstelling genaamd "UnDEAD" in het SMAK in Gent. Een selectie van wat ik sindsdien heb gemaakt zal in Leuven te zien zijn. Daarnaast geef ik nog steeds schilderles aan het KASK in Gent en werk ik aan een film-montage met Jan Op de Beeck.

Meer info:

Fotocredits:
1. Vincent Geyskens, untitled, s.d, pencil on paper, photo: courtesy of Trampoline Gallery
2. Vincent Geyskens, The Spam of Control, 2016, collage, photo: courtesy of Trampoline Gallery
3. La Simonie Gallery, Vincent Geyskens, Art on Paper 2019, Bozar, photo: Geoffrey Fritsch, courtesy of Art on Paper

La Simonie Gallery, Vincent Geyskens, Art on Paper 2019, Bozar, photo: courtesy of Trampoline Gallery

interview

Joost Declercq en Charlotte Crevits, een gedeelde visie op tekenkunst

Joost Declercq en Charlotte Crevits voegen zich bij het Art on Paper team als artistiek directeurs voor de volgende drie edities van de beurs. Zij deelden hun visie voor Art on Paper met ons in een gezamenlijk interview.

Joost heeft zijn hele carrière in de culturele sector doorgebracht. In 1986 richtte hij in Gent de galerie 'Joost Declercq' op, waar hij een generatie post-conceptuele kunstenaars (Jan Vercruysse, Jean-Marc Bustamante, Gerhard Merz...) en jonge kunstenaars (Berlinde De Bruyckere...) presenteert. Van 1992 tot 2004 werkte hij voor private en publieke stichtingen, zoals de Hans Hartung en Anna-Eva Bergman Stichting in Antibes en de Koning Boudewijnstichting, en aan projecten in heel Vlaanderen. Van 2004 tot 2020 was hij directeur van het Dhondt-Dhaenens Museum (MDD) in Sint-Martens-Latem. Vandaag de dag werkt hij als cultureel adviseur voor verschillende private stichtingen.
Charlotte studeerde kunstgeschiedenis in Gent en is sindsdien werkzaam als zelfstandig curator. Ze werkte eerst als freelance curator voor instellingen als het Camden Arts Centre en de Chisenhale Gallery in Londen en het S.M.A.K. in Gent, alvorens de laatste vier jaar met Joost te werken als curator voor het MDD. Naast haar rol als artistiek directrice van Art on Paper is Charlotte sinds januari 2021 curator van Cc Strombeek.

Wat is volgens jullie de specificiteit van Art on Paper?

Charlotte Crevits – Art on Paper is een kunstbeurs die zich toelegt op een niche – dit is vrij uniek binnen de wereld van de kunstbeurzen. Deze focus op slechts één specifiek medium, tekenkunst, laat toe in te zoomen en zich te richten op de kwaliteit en pluraliteit ervan. Ook de kleinschaligheid is een troef, er zijn 40 deelnemende galeries, wat zo’n verdieping toelaat. Tekenkunst heeft niet enkel een lange geschiedenis, voor veel kunstenaars neemt het ook een bijzondere plaats in binnen hun artistieke praktijk. Het tekenen is vaak een eerste, directe vertaling van bepaalde emoties, ideeën of gedachtegangen die zich dan verder ontwikkelen in het oeuvre. In die zin is tekenkunst een heel persoonlijk middel.
Joost Declercq – Los van de basisvorm naar een ander medium, kan het tekenen natuurlijk ook heel onafhankelijk functioneren. Wat ook bijzonder is aan Art on Paper is de locatie. Het feit dat een beurs plaatsvindt in een culturele instelling met een grote traditie, BOZAR, is merkwaardig gezien beurzen meestal op een commerciële locatie georganiseerd worden. In BOZAR zit je daarentegen in het hart van één van de belangrijkste culturele centra van België.

Ccrevits

JDeclercq

Wat zijn de voornaamste uitdagingen voor de 2021-editie van de beurs?

JD – Ervoor zorgen dat de beurs er in volle glorie staat en op een zo’n veilig mogelijke manier het publiek kan bereiken. Na een bijzonder moeilijk jaar ten gevolge van Covid-19, zal deze correcte organisatie één van de grootste uitdagingen zijn. Art on Paper wil in 2021 op z’n minst dezelfde kwaliteit en zo niet nog een betere kwaliteit brengen.
CC Inderdaad. Het bevestigen en verder versterken van de kwaliteit en meerwaarde van Art on Paper ligt volgend jaar centraal. We willen in 2021 de unieke identiteit van deze beurs uitspelen en de zichtbaarheid, reikwijdte en draagvlak in België verbreden.
JD – Het terug fysiek beleven van kunst zal sowieso een uitdaging zijn. Iets dat we allemaal gemist hebben.
CC – Het mooie is wellicht dat tekenkunst als vanzelf uitnodigt tot een intieme beleving en een-op- een ervaring. De essentie zit immers in de details, zoals de lijnvoering, de korrel van het papier, de hardheid van het potlood, schaduw en- dieptewerking. In die zin, staat de beurs lijnrecht tegenover de snelle consumptie en blits-ervaringen van een standaard kunstbeurs.

Hoe willen jullie Art on Paper in de drie komende jaren positioneren? Welke richting wilt u de beurs geven?

CC – Art on Paper wilt meer zijn dan een kunstbeurs. Het functioneert eerder als een genereus platform, een katalysator die tekenkunst onder de aandacht brengt en haar op een juiste manier laat valideren en bekijken door de verschillende spelers binnen het kunstenveld. Van tekenkunst een vanzelfsprekendheid maken is eigenlijk een missie op zich.
JD De belangrijkste taak is inderdaad om tekenkunst uit haar ondergeschikte positie te halen. Binnen de tekenkunst zijn er meesterwerken die op z’n minst even belangrijk zijn dan meesterwerken in andere media. Ook als ervaringsobject zijn tekeningen zeker even precieus. Het zou fantastisch zijn dat er in een paar jaar geen onderscheid meer wordt gemaakt tussen de media, dat we niet meer spreken over tekenkunst als een soort ‘kleine broertje van.’ We willen belangrijke galerijen overtuigen om op een permanente manier aanwezig te zijn op de beurs en een sterke synergie tussen de openbare, culturele instellingen zoals BOZAR en de privé-instanties opbouwen. Er moet een grotere samenwerking zijn tussen collectioneurs, veilinghuizen, musea, curatoren, kunstacademies enz. om dat medium echt scherp te stellen.
CC – Om het draagvlak te verbreden, zal ook voor elke nieuwe editie een kunstenaar worden uitgenodigd, die optreedt als een ambassadeur van de beurs. In de loop van de komende drie jaar, willen we bovendien ook de presentatie zelf gaan verbreden. We zullen streven naar een gelijkwaardige presentatie van tekenkunst uit westerste en niet-westerse culturen, ook dit onderscheid willen we liefst wegwerken en als een evidentie zien.

Jullie benadrukken het hedendaags en historisch belang van tekenkunst, hoe kunnen Art on Paper, BOZAR en hun partners samenwerken om de focus op dit medium te vergroten?

JD – Om het brede spectrum van tekenkunst te tonen, stappen we af van de zuivere monografische presentaties en leggen we ook een klemtoon op het historisch karakter van tekenkunst. Als tweede, kijken we uit om een veiling voor tekenkunst te introduceren. Als derde, bekijken we een aansluitende gecureerde tentoonstelling in BOZAR te organiseren. Enerzijds willen we via een veiling het economische belang van tekeningen accentueren, anderzijds het intellectuele, kunsthistorische belang door een gecureerde tentoonstelling.
CC – Tekenkunst in tentoonstellingen en collectiepresentaties vormen vandaag in instituties meestal nog eerder de uitzondering dan de regel. De editie van 2021 wordt gevolgd door een tentoonstelling in BOZAR van de tekenpraktijk van het Engelse icoon David Hockney. Dit is een zeer positief signaal voor de promotie van de tekenkunst in de toekomst.

Art on Paper initieerde in 2019 de Brussels Drawing Week om de pluraliteit en diversiteit van tekenkunst te vieren. Wat is jullie visie voor de toekomstige edities van dit evenement?

JD – We zijn heel gelukkig met zo’n soort evenement die het enthousiasme, de dynamiek en sociale inbedding enkel nog kan vergroten. Dit off-site gebeuren betrekt immers diverse kunstenaars, kunstinstellingen, stichtingen en kunstscholen over de hele stad. Dit format zal dus zeker worden voortgezet en verder uitgebreid worden met nieuwe partners. Het zou geweldig zijn mochten instellingen in Brussel in hun jaarprogramma bewust rekening houden met de Brussels Drawing Week als een terugkerend evenement.